In deel 2 van de serie ” VAN ERF NAAR MERK” met boerin Jacqueline als leidraad, bespreek ik de do’s & don’t als het gaat om het ‘ vermarkten van jou en je aanbod. Hier komen enkele belangrijke tips:
1. Het gaat niet werken als je er voor iedereen wilt zijn. Iedereen is niemand. Want niemand voelt zich aangesproken. Het is als bij een ongeval waarbij de meeste mensen denken dat de ander wel 112 belt. Daarom “Reach out and touch”, durf te kiezen en je wordt gekozen. Waar sta je voor maar vooral ook waar sta je niet voor. Door je uit te spreken herkennen mensen zich in je en kom je op eenzelfde golflengte. Ze voelen zich veilig bij je omdat je verbeeldt wat bij hen past. Zo heeft Jacqueline een bloedhekel aan fervente dierenactivisten. Ze is er vaker mee in discussie gegaan, maar helaas pindakaas. Ze voelt zich wel oke bij de bewuste vleeseters die ze dan ook graag informeert over haar visie op het houden en slachten van haar natuurvarkens.
2. Schoenmaker houd je bij je leest. In al je creativiteit en ondernemerszin zou je kunnen vallen voor een ultrahippe nieuwe website of domeinnaam. Als het naadloos bij je past dan wordt het vanzelf een succes maar als het niet helemaal oké voor je aanvoelt dan wordt het niks. Jacqueline twijfelt of zij al haar afzonderlijke productlijnen van een eigen naam en beeld moet voorzien. Want een hamlap is toch echt wel wat anders dan een geurkaars. Klopt helemaal. Maar door te bijvoorbeeld kiezen voor “Jacky’s farm” kunnen al haar producten onder dezelfde vlag aangeboden worden. Zie het als het merk GIJS, dat een waaier van (streek)producten voert.
3. Met alle winden mee waaien is ook zo’n addertje. Trends komen en gaan. De consument van nu is grilliger en veeleisender dan ooit. Jouw personal brand betekent ook dat je een consistente belofte hebt (die van Jacqueline is ‘Jacky’s Farm; Eigenhandig Van Eigen Erf”) . Wijk daar niet van af en je zult zien dat je groeit in kracht, herkenbaarheid en aantrekkelijkheid. Kies ook voor een zogeheten huisstijl en redactiestatuut. Je eigen huisstijl wilt zeggen dat je steeds eenzelfde logo, kleurenschema en lettertype gebruikt. Je eigen redactiestatuut betekent dat je steevast communiceert over een bundeling van onderwerpen binnen een eigen sfeer. Zo bestaat het redactiestatuut van Jacqueline uit gezellige, vrolijke berichten (sfeer) over haar kruidentuin, varkens, handgemaakte producten en haar grote passie pottenbakken (onderwerpen). Een positief bericht over Jacquelines vakantie kan natuurlijk, vooral omdat ze in dat bericht nog even refereert aan wie er nu thuis de varkens verzorgt en de kruiden water geeft.
4. De beste PR, ben jezelf. Wees trots op wat je doet door je bewust te zijn van de waarde die je biedt. Voor Jacqueline was het een eye-opener toen een bekende herboriste bij haar te rade ging over een specifiek kruidenmengsel. Een natuurlijk mengsel bovendien dat Jacqueline haar varkens voert die mede daardoor blaken van gezondheid. Na dit contact durfde Jacqueline openlijk haar kennis over kruiden te delen te delen. Haar mindset was van negatief naar positief getransformeerd waardoor Jaqueline nu zelfbewust en zelfzeker haar verhaal doet.
In deel 3 van de serie ” VAN ERF NAAR MERK” geef ik nog meer tips om in weinig tijd en vrijwel kosteloos je eigen merk(en) te creëren.