VAN ERF NAAR MERK (deel 3)

VAN ERF NAAR MERK (deel 3)

De kern van Personal Branding , is de boerin (of boer) als persoonlijk merk (Erfmerk)

Als ik aan boerin Jacqueline vraag hoe ze denkt dat haar klanten haar zien dan vraag ik haar gelijk ook hoe ze zou willen dat ze gezien wordt en -nog belangrijker- hoe ze ervoor kan zorgen dat ze ook onthouden wordt. Dat mensen weten wie ze is en wat ze doet. Dat begint natuurlijk met zichtbaar worden en duidelijk maken waar je voor staat. Mensen willen weten waar ze aan toe zijn dus zeg direct duidelijk wat je bent. Laat je klanten onomwonden weten of ze bij jou op de juiste plek zijn en of jij bij ze past. Als dat lukt, dan staat je personal brand.

Hoe doe je dat?
POSITIE: Zorg voor de kortste weg naar resultaat (je zit goed bij mij)
Zeg eerst WAT je bent (boerin), dan WIE je bent (Jacqueline) en WAAROM je iets doet (weten waar je voedsel vandaan komt) Dan kun je vertellen wat je nog meer doet (natuurvlees van eigen biologische varkens, groenten van eigen grond, biologische en medicinale kruiden, kruidenzeep, geurkruidenkaarsen). Zorg dat je de klant door de bomen jouw bos als eerste ziet (boerderijwinkel) , een goed gevoel krijgt (sfeervolle winkelinrichting) en exact weet wat hij aan je heeft (heldere productpresentatie).

HERKENBAARHEID; Van herkennen naar vertrouwen (je zit goed bij mij)
Als het eerste contact is gelegd en je klant heeft het gevoel goed te zitten bij jou dan wordt dit gevoel gecheckt op je website, je social media, je fyieke winkel of werkplek. Zorg er dus voor dat je klanten in dezelfde flow blijven zodat hun vertrouwen in jou groeit omdat hun eerste kennismaking met jou steeds weer wordt bevestigd op weg naar een win-win situatie. Herkenning wordt overigens opgeroepen door het gevoel te hebben dat je vindt wat je zocht; kennis, informatie, inspiratie, sfeer, emotie, etc.. En dat geldt dus ook voor je (potentiele) klant.

ONDERSCHEIDEN; Jouw eigenaardige aardigheden (je zit goed bij mij)
Wat is jouw snoeiharde belofte? Zomer of winter, ondergelopen veld of vernietigende hagel…..jouw unieke belofte blijft staan. Jouw uitgangspunt dat je altijd waarmaakt voor al je producten en diensten. Voor Jacqueline is dat “Eigenhandig Van Eigen Erf. Al hebben slakken haar hele kruidentuin verorberd. Haar kruidenmengsels, zepen en geurkaarsen zijn gemaakt op eigen erf, als is het met de biologische kruiden van de inmiddels bevriende herboriste.

Mijn belofte bijvoorbeeld voor mijzelf (en mijn klanten) is dat ik als PR Juf voor het Platteland de meest effectieve en praktisch toepasbare coaching voor boerinnen geef waarmee ze in weinig tijd en met weinig financiële middelen hun eigen PR en marketing kunnen regelen. Deze belofte helpt me om mijn aanbod voor coaching en trainingen zo praktisch mogelijk houden en de juiste inhoud te bedenken voor mijn blogs, podcasts en video’s (boerinnen kunnen er direct iets mee zonder er al te veel tijd of geld in te steken). Ik werk dus niet met complexe strategieën maar wel met laagdrempelige manieren om snel en goedkoop zichtbaar te zijn, marge te vergroten en meer winst te maken op weg naar een toekomsbesteding bedrijf dat klaar is voor de volgende generatie.

Jouw unieke brand-belofte moet je steeds weer kunnen nakomen, dus deze moet naadloos bij je passen en ligt in het verlengde van je missie, visie en kernwaarden. Dat houdt in HOE jij je werk doet, waar je in gelooft en waar je voor staat. Het verdeelt de mensen in aanhakers  en afhakers. Een natuurlijke selectie zeg maar. Afhakers zorgen alleen maar voor een boel negatieve energie en aanhakers zijn bereid tijd en geld te investeren in jouw aanbod en gedachtengoed. Voor hen is wat jij doet van toegevoegde waarde.

In mijn basistraining VAN ERF NAAR MERK leer je hoe je stapsgewijs een persoonlijke belofte voor jezelf kunt definiëren. Je leert ook je missie en visie te duiden. Ook leer je hoe je je persoonlijke verhaal bouwt en vertelt. Je leert ook je de ideale doelgroep(en) kunt bepalen, afhankelijk van wat je wilt bereiken. Dit alles vomt de basis voor je keuze voor ‘wat je bent’ en wat jouw manier van denken en doen nou zo uniek maakt. Je kunt ook eens toetsen aan collega boerinnen, vrienden, familie of bestaande klanten. Je zult aangenaam verrast zijn door hun reacties en geven je een leidraad om jouw unieke belofte te ontdekken.