VAN ERF NAAR MERK (deel 1)

VAN ERF NAAR MERK (deel 1)

Waarom zou je als boerin aan personal branding doen?

Lees het verhaal van boerin Jacqueline met haar kernbelofte “Eigenhandig Van Eigen Erf”.

“Ik ben naar gewoon een boerin hoor!”

IK-BEN-MAAR-GEWOON-EEN-BOERIN…  dat hoorde ik uit de mond van boerin Jacqueline. Ik werd er bijna kwaad om. Hoe kon zij dat nu zeggen? Jacqueline, gul van lach en groot van hart, zorgt met haar scharrelvarkens voor een heerlijk stuk eerlijk vlees. In haar boerderijwinkel liggen knetterverse produkten van eigen land. Ze weet -in mijn ogen- álles over kruiden en als ze verteld over haar belevenissen op en rond het erf dan weet Jacqueline elke bezoeker te boeien. Jacqueline zelf heeft het alleen niet zo door. In haar ogen is het allemaal de normaalste zaak van de wereld. Ja, oke ze staat op met het kraaien van de haan en als er biggetjes komen, dan slaapt ze net zoveel als een jonge ouder van een tweeling. Nagels lakken kan pas als de aarde onder haar nagels uit is en zichzelf opmaken gebeurt pas ná het verzorgen van de dieren. Jacqueline is ‘heel gewoon’ een hele speciale boerin, net als al haar collega boerinnen.

Hoe kan ik Jacqueline overtuigen van haar waarde voor anderen, voor haar dieren, voor de natuur en voor de samenleving? Want tussen alle drukke werkzaamheden door komen hele klassen naar haar boerderij voor een educatief dagje bij de boer en ze is druk bezig met plannen voor een boerencamping.

Ze maakt met alles wat ze doet het verschil in het leven van een ander. Met haar kruidenadvies bijvoorbeeld geeft ze oprechte aandacht en verlicht ze kwaaltjes. Voor haar normaal, voor de ander goud waard.

Hoe kan ik Jacqueline laten zien dat het de moeite waard is om zichzelf als merk in de markt te zetten zodat ze nog meer mensen bereikt. Met een duur woord heet dat ‘personal branding’ en alleen al bij het idee stikt Jacqueline van het lachen. Ik snap dat.

Maar ik zie ook dat Jacqueline een hogere, eerlijkere prijs voor haar vlees en producten kan vragen als er een leuke naam op staat, als er een receptenfolder bij ligt waarin ze ook vertelt waarom ze boerin is. Als haar verse kruiden in een leuk zakje zijn verpakt en ze met haar heerlijk ruikende kruidenbrouwsels ook geurkaarsen en zeep maakt. Als ze er zichtbaar mee is op sociale media, workshops geeft of zelfs een online winkeltje omheen bouwt. Kortom als de visie, missie en het gezicht van Jacqueline onderdeel wordt van haar verkoopstrategie. Dat hele simpele gegeven leidt tot meer omzet, meer marge en meer waardering. En nu heb ik Jacqueline’s aandacht….

Maar hoe te beginnen?

Personal branding is letterlijk de Engelse vertaling van ‘persoonlijk merk’. Personal branding is het creëren van een merk dat weergeeft wie je bent en waarom je doet wat je doet. Een merk dat ben je eigenlijk al. Maar er woorden en beeld aan geven kost even wat energie. Tijd die het dubbel en dwars waard is want als merk zorg je ervoor dat:

  1. Je klanten aantrekt als een magneet. Klanten die zich aangetrokken voelen tot jouw verhaal en uitstraling. Klanten die daarnaast ook nog eens met plezier geld uitgeven aan jouw product of dienst gewoonweg omdat ze enthousiast zijn over jou en je aanbod. Ze vertellen ook nog eens positief over je… onbetaalbaar gewoon!
  2. Je selecteert er de voor jou goede klanten mee. Klanten die bij jou passen willen niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Jouw ideale klant zeurt niet over een plekje op die appel die net uit je boomgaard is geplukt. De klant die bij jou past trekt ook weer voor jou goede klanten aan. Zo kom en blijf je in een positieve flow en voel je je gewaardeerd.
  3. Door goede personal branding wordt je onthouden. Het zijn jouw Tomtom klanten bij wie je Top Of Mind zit. Zij navigeren als vanzelf naar jou toe en wijzen anderen de weg naar jou. Elk mens is uniek, maar als jij uiting geeft aan dat wat jou uniek maakt dan zit kom je in het hoofd van diegene die er zich in herkent, er door wordt aangetrokken of wie je ermee inspireert.
  4. Personal branding heeft alles te maken met autenticiteit; wat je aan uitstraalt moet overeenkomen met wie jij in het echt bent. Mensen (en dieren trouwens ook) voelen haarfijn aan of het klopt of niet. En laat de meeste boerinnen nou verrekte authentiek zijn. Ze hebben vrijwel allemaal een bewogen verhaal, mooie anekdotes en eerlijke motieven.

Nou Jacqueline vindt het mooi klinken allemaal. Het kan toch niet anders dan dat er vast wel een paar addertjes zitten… Ja dat klopt ook wel. In deel 2 van deze serie “VAN ERF NAAR MERK’ komen ze aanbod.