VAN ERF NAAR MERK (deel 6)

VAN ERF NAAR MERK (deel 6)

SHOP ONLINE JE HUISSTIJL

Een huisstijl is een consistente en herkenbare verpakking van je aanwezigheid.  Hoe kun je nu snel en vrijwel kosteloos je eigen huisstijl maken voor je zelf, je bedrijf en je merkaanbod? 

Ik noemde al CANVA waarmee jezelf gratis en eenvoudig mooie uitingen voor social media mee maakt maar ook je eigen huisstijl kan maken. Maar online is nog veel meer moois te shoppen. Zoals bijvoorbeeld je eigen logo. Een bekende internationale site is https://graphicriver.net/logo-templates.

Een mooie website die al veel huiswerk voor ons heeft gedaan is https://www.websiteplanet.com/nl/logo-design-services/

Zelf werk ik graag met de homemade creatives van Etsy. Het contact is vaak erg persoonlijk en je kunt je wensen en aanpassingen bespreken met een echt mens (die met je praat, naar je luistert en op je reageert) https://www.etsy.com/nl/search?q=logo%20farm

In de zoekbalk toets je gewoon enkele trefwoorden in en de plaatjes wijzen je de weg. Zoek bijvoorbeeld eens op logo, (personal) branding of brandkit https://www.etsy.com/nl/

Nog mooier is natuurlijk als je in je eigen omgeving een lokale grafisch designer weet te vinden die voor jou een logo  maakt en zelfs een complete huisstijl voor je kan ontwerpen, inclusief de look and feel voor je website en social media. Zo’n grafisch ontwerper kan je ook helpen met het inkopen en bestellen van al je drukwerk. Wel zo handig met al die ingewikkelde termen en formaten!

TIP: Waar moet je aan denken bij het uitkiezen van een logo (ook handig voor de briefing naar de grafisch omtwerper)

  1. De naam in het logo moet corresponderen met je URL (domeinnaam voor je website) en social media accounts
  2. Het logo moet zowel staand (vierkant/verticaal) alsook liggend (horizontaal /langwerpig) toegepast kunnen worden.
  3. Als je kiest voor kleuren in je logo let er dan op dan je logo kopieerbaar is. Dat wil zeggen dat als het logo in zwart wit ook leesbaar blijft.
  4. Je kleuren voor je logo maken deel uit van het kleurenpallet voor je huisstijl. Een handig hulpmiddel voor het samenstellen van een correct kleurenpallet is https://color.adobe.com/nl/create/color-wheel
  5. Je logo bestaat uit een beeld en tekst. Samen vormen ze het beeldmerk. Je kunt ook kiezen voor enkel een typografie/speciaal lettertype (bijvoorbeeld ELKE MELK, HEMA of IKEA). Voorbeelden van honderden lettertypen vind je bijvoorbeeld op https://fonts.google.com
  6. Je logo kan enkel bestaan uit een naam (typografie) of een naam met afbeelding (beeldmerk). Je kunt er ook voor kiezen om er een tagline aan toe te voegen. Zo kies ik voor mijn URL als naam die ik voorzie van een tagline /pay off: ‘Mindset & marketing voor alle boerinnen’.
  7. Probeer ook een vaficon af te leiden van je logo. Een vaficon is een mini-afbeelding van je beeldmerk dat je bijvoorbeeld ziet in je browser bij de URL van je website.
  8. Een logo moet niet alleen aanspreken het moet ook de juiste associatie oproepen. Anderen kunnen dat het best voor jou beoordelen. Voordat je dus een keuze maakt, stuur eens drie linkjes van logovoorstellen door naar goede bekenden, branchegenoten, collega’s of zelfs klanten. Het gaat niet om welk logo ze het mooist vinden maar welke associaties (gedachten, emoties) zij leggen met het bewuste logo. Vraag hen ook een cijfer te geven in hoeverre zij het logo authentiek dansel passend vinden voor jou en je bedrijf. Dit alles bepaalt of je nieuw te kiezen logo relevant is. 

Het mag misschien wat veel lijken, maar een passend en aansprekend logo gaat jaren mee en is de basis voor een mooie huisstijl. Als jij blij bent met je logo en huisstijl, dan zul je ook trots jezelf zichtbaar maken. En daar wordt iedereen blij van!