Een wezenlijke stap in je personal branding is om jezelf als expert neer te zetten (en geloof me, je hebt nu al meer expert-status in huis dan denkt).
PROFILEER JEZELF ALS AUTORITEIT
De ‘next level’ in personal branding is het creëren van je eigen zienswijze die je kunt gieten in een gedachtengoed, schema, model, methode of theorie. Kies voor een aspect (kennisonderwerp) en werk dat in allerlei vormen uit. Je wordt dus eigenlijk een generalist binnen een specifiek onderwerp. Bijvoorbeeld organische gewasbescherming of het voeren van dieren met reststromen. Wat maakt niet uit, als je er maar heel veel vanaf weet en dit uitdraagt. Bijvoorbeeld in een boek, een lezing, video’s, podcasts of blogs. Ik bijvoorbeeld kies voor PR en personal branding voor boerinnen, omdat ik heilig geloof in de waarde van de agri-vrouw in het gezin, op de boerderij en in de maatschappij.
Het hoeven geen zwaar wetenschappelijk onderbouwde theorieën te zijn, als ze er maar toe doen. Het zorgt er voor dat ook journalisten, pers en media je uiteindelijk weten te vinden als jouw specifieke kennisonderdeel in het nieuws komt.
Een model dat ik zelf heb ontwikkeld is ‘ De Cirkel van Waarde. In deze cirkel staat waardecreatie centraal en is circulair en wederkerig van invloed op mens, maatschappij, dier, natuur en milieu. In het hart van de cirkel staat de boerin, omdat ik haar als motor van waardecreatie zie. Dit is geen hoogdravend model, maar is bijna kinderlijk eenvoudig en daardoor heel praktisch. Ik ben nog druk bezig om de waardecirkel verder te verfijnen en ook ben ik bezig om er een soort Ted-X achtige lezing omheen te maken. Het zorgt ervoor dat ik al mijn kennis en inzichten bundel in dit model. Ik besteed er graag tijd aan omdat ik aan alles voel dat het precies uitdraagt waar ik zo heilg in geloof en elke dag weer voor uit mijn bed kom.
Hoe zou jij als boerin zo’n schematisch model of gedachtengoed kunnen bundelen in een methode of theorie?
We nemen weer even Boerin Jacqueline, die natuurvarkens houdt en biologische kruiden verwerk als voorbeeld. Haar kernboodschap is “Eigenhandig van eigen erf“. Haar varkens scharrelen rond haar erf, ze brengt ze zelf stressvrij naar de plaatselijke slachterij, ze voert de varkens met reststromen van de plaatselijke supermarkt en met een speciaal biologische kruidenmengsel uit eigen tuin. Deze kruiden verwerkt boerin Jacqueline ook geurkaarsen en natuurzepen.De kruiden worden vers verkocht in haar boerderijwinkel waar Jacqueline ook seizoensgroente en fruit van eigen grond verkoopt. Gedroogde kruiden zijn langdurig houdbaar verpakt in door Jacqueline zelf gemaakte aardewerken potjes die voorzien zijn van haar eigen beeldmerk “Jacky’s farm; Eigenhandig van eigen erf”.
Nog een voorbeeld; Boerin Famke is melkveehoudster met een boerderijcamping. Dan moet Famke in een paar zinnen duidelijk kunnen maken waarom mensen nou juist naar haar melkvee-camping moeten komen. Ze zou er dan voor kunnen kiezen om een ‘theorie’ te maken die zij ‘Drie keer genieten met gezond kamperen bij de koeien’ noemt. Een tekst die op haar website zou kunnen staan is:
Gezonde pijler 1: Puur natuur
In de natuur kom je tot rust, raak je geinspieeerd en bezie je de dingen weer eens van een andere kant. De boerencamping ligt midden in de natuur. Het geloei van de koeien benadrukt dat. Als je op ons terrein aankomt dan kun je kiezen voor een plekje aan de rand van het bos of juist met zicht op de koeienstal zodat je kunt genieten van de bedrijvigheid tijdens het voeren, verzorgen en melken van de koeien (met stier Bulles op veilige afstand).
Gezonde pijler 2: Echte verse melk
Melk komt niet uit de melkfabriek maar uit de koe! En verse melk smaakt zoveel malen lekkerder dan de melk uit de koeling van de supermarkt. In onze melk proef je de room, de zilte zoetheid van verse melk boordevol vitamines en goede eiwitten. De dag beginnen met een beker verse melk staat garant voor een dynamische dag en een gezonde nachtrust. Melk met ons mee en zie hoe de melk rechtsreeks uit de koe wordt gekoeld en deze supervers in je glas beland. Elke campinggast mag zijn eigen vrolijk beschilderde melkbeker mee naar huis nemen als herinnering aan een fijne kampeervakantie in de natuur bij boerin Famke en haar koeien.
Gezonde pijler 3: Koe educatie
Weten waar je eten vandaan komt maakt rijk. De koe geeft melk, maar ook vlees en zoveel meer. Elke woensdagmiddag geeft boerin Famke een educatieve toer door de boerderij en vertelt alles over de koe in al haar glorie. Dat je proeft wat ze eet en hoeveel vet en eiwit haar melk bevat. Met groot respect voor de koe vertelt boerin Famke de campinggasten hoe de koe bijdraagt aan de gezondheid van de mens. En ja, ook hoe koeienmest zorgt voor gezonde groente en fruit.
Bij deze drie pijlers zou Boerin Famke een mooie illustratie of foto’s kunnen laten maken die de pijlers direct visueel maakt. Bovengenoemde ‘theorie’ kan Famke op haar website en en brochure gebruiken om te laten zien wat zij belangrijk vindt als melkveehouder met een boerencamping. Tegelijkertijd zit er in deze pijletrs ook een belofte. Namelijk dat de kampeerervaring bij boerin Famke meer biedt dan rust en natuur alleen. Voor jong en oud is het een waardevolle belevenis die kennis oplevert waar zij hun hele leven wat aan hebben.Je kunt je wel voorstellen dat de boerencamping van Boerin Famke een gewilde plek is om naar toe te gaan.