DIY PR CURSUS

DIY PR CURSUS

MAAK IN 7 EENVOUDIGE STAPPEN DE BASIS VOOR JOUW PERSOONLIJKE PR-PLAN

Het is wat met ons boerenvak. Nergens wordt zo hard en vol passie elke dag weer met ziel en zaligheid, in weer en wind gewerkt en toch ligt geen andere bedrijfstak zo onder een vergrootglas als de agrarische sector. Dat geeft druk op je ondernemen, op je welbevinden en op je toekomst. Het is ook niet niks om los van alle regels en beperkingen ook nog eens kwetsbaar te zijn voor een heleboel meningen en (voor)oordelen. Toch draagt de burger de boer een warm hart toe. De sector bezit een gunfactor.

In beeld bij de consument
Het erf is door de verbreding van de landbouw, uitgegroeid tot een multifunctioneel platform. Het boerenbedrijf biedt inmiddels een brede waaier van functionaliteiten; van zorg, educatie, recreatie, verblijven, vertier en ontspannen tot het rechtstreeks verkopen van producten aan de consument en het vermarkten van merken. Niet alleen het contact met de consument maar ook de marketing is hierdoor wezenlijk geworden. Het zijn vooral de agrivrouwen die hierin vaak het voortouw nemen, naast alle dagelijkse werkzaamheden.

Een goed PR-plan brengt structuur en rust. Het bespaart geld én tijd. Bovendien zorgt jouw persoonlijke PR-plan effectief voor een goede zichtbaarheid waarmee jij het verschil maakt

Nieuwe tijd
De consument wil -mede door de coronapandemie- weten waar hun voedsel vandaan komt. Er is een toenemende herwaardering van voedsel van eigen bodem en korte keten initiatieven schieten als paddenstoelen uit de grond. Rechtstreeks kopen van het erf is een trend, kamperen doe je bij de boer, managers komen tot rust op de boerderij en vergaderd wordt er met uitzicht op de koeienstal. Daarnaast is er een groeiende lichting ‘nieuwe boeren’ die met hun visie een andere invulling geven aan het boerenbedrijf. Kortom alle seinen staan op groen om beter te worden in -en vooral van- goede communicatie. Omdat er steeds meer (nieuwe) agrivrouwen zich ontpoppen als passievolle bloggers, vloggers en visuele verhalenvertellers, help ik om een professionaliseringsslag te maken.
Welkom bij FarmPR!

IF I WAS DOWN TO MY LAST DOLLAR, I WOULD SPEND IT ON PR”
Bill Gates

 

Wat is nu het verschil tussen marketing en PR?

PR staat voor Public Relations; de relatie met jullie publiek. PR gaat ook over hoe jij bekend wilt staan en hoe je wilt dat anderen over je praten. Wat zeggen ze over jou als jij er niet bij bent? Waar wil je aan herkend worden en hoe wil je gezien worden?
“Marketing is zeggen dat je goed bent, PR is zorgen dat een ander zegt dat je goed bent”.

Adverteren is een wezenlijk onderdeel van de marketing en gaat vaak gepaard met flinke budgetten. PR daarentegen hoeft, als je het goed aanpakt, niet veel te kosten. Alleen wat tijd en toewijding maar bovenal een helder plan.

Want een groot verschil is dat je bij een betaalde advertentie zelf bepaalt wat er staat (“wij, van WC-eend”) terwijl je bij PR de touwtjes enigszins uit handen geeft, want de ander bepaalt wat hij/zij over jou schrijft. Een goed PR-plan zorgt dat je meer in controle bent. Jij bent daarbij immers de zender en bepaalt voornamelijk zélf je boodschap.

Wat goede PR jou oplevert

PR is vooral effectief voor zelfstandig ondernemers en boerenbedrijven in het bijzonder. Die kunnen positieve publiciteit goed gebruiken! PR is voor iedereen die zichzelf passievol zichtbaar op de kaart wil zetten, op een laagdrempelige en betaalbare manier. Het kost je geen geld (of een beetje als je iemand inhuurt voor hulp), alleen tijd. Maar die tijd wordt uiteindelijk omgezet naar meer zichtbaarheid, een grotere naamsbekendheid en een beter imago. Dat zorgt dat je trots deelt waar je voor staat en dat je met rechte rug je positie in de maatschappij claimt. En hoe meer mensen jou kennen, hoe groter de waardering en hoe meer consumenten er interesse hebben in jou en je aanbod.

DE KRACHT VAN EEN GOEDE REVIEW IS ONBETAALBAAR

Ja, ik wil leren hoe ik meer zichtbaar wordt, een grotere naamsbekendheid krijg en hoe ik mensen positief over ons bedrijf laat praten
 
JULLIE PERSOONLIJKE MISSIE, VISIE EN VERHAAL MAAKT JULLIE MEER DAN UNIEK

 

WAT LEVERT JOU DEZE DIY (DO-IT-YOURSELF) PR CURSUS OP?

  • Je wordt je bewust van onderliggende drijfveren die helpen om je droombedrijf te realiseren
  • Je weet wat jou bijzonder maakt en waarmee je je onderscheid van anderen
  • Je krijgt inzicht in jouw doelgroepen en de mediakanalen die bij jou passen.
  • Duidelijk wordt wat je precies wilt bereiken en met welke boodschap
  • Jij bent je bewust van jullie zichtbaarheid en hoe dit te versterken met PR.
  • Je leert om in zeven stappen een stevige basis voor je PR-plan te leggen

Onder PR kan van alles vallen; van publiciteit tot drukwerk tot en met het lobbyen toe. De kernwaarde van PR is dat het nagenoeg geen geld kost, wat we niet van die dure reclamebureaus of dikke marketingcampagnes kunnen zeggen. Als je je PR vanaf de basis goed inricht dan doet dit wonderen voor jullie bedrijf, het bespaart je veel uitzoekwerk en negatieve energie. En nee, goede PR gaat niet vanzelf daar moet je gewoon tijd insteken. Maar goede PR zorgt er wel voor dat je boerenbedrijfsdroom handen en voeren krijgt.

De beste PR, ben jezelf

Een PR-plan begint met het voorleggen van een aantal vragen aan jezelf;
Waar willen jullie staan over pakweg 5 jaar? Wie en wat hebben jullie nodig voor het beste resultaat? Hoe zien collega’s jullie bedrijf op dit moment? Hoe vallen jullie op tussen vergelijkbare bedrijven? Wat maakt jullie bijzonder? En voor wie? Wie zijn je huidige doelgroepen. Wat wil je aan hun vertellen. Hoe wil je dit aan hen overbrengen. Welke media zet je daar voor in. Wat is jullie boodschap en hoe maak je in een paar zinnen duidelijk waar je voor staat? Het zijn allemaal vragen die heel persoonlijk zijn en waarvan de antwoorden de basis van jouw persoonlijke PR-plan vormt.

En nu denk je vast “Ojee, wat veel … en ik heb al zo weinig tijd”
Het klinkt allemaal wat veel en wellicht ook nog even als een ‘ver van je bed show’. Maar geen paniek, ik beloof je dat je als vanzelf de belangrijkste PR technieken leert. Met mijn 30-jarige ervaring als PR-Juf en mediastrateeg, heb eenvoudig in te vullen vragen voor je opgesteld. De antwoorden daarop vormen automatisch de basis voor jouw PR-plan. Zie het als een spannend boek over jezelf, dat leest als een trein. Ik neem je stap voor stap mee in de wereld van PR en media waarin jij je plekje verovert met jouw verhaal.

 

DE 7 STAPPEN
Deze e-course is superhandig, of je nu al vergevorderd bent in al je PR activiteiten of hebt moeten opzoeken wat PR nu exact inhoudt. Aan de hand van zeven stappen doorloop je de wezenlijke facetten van jullie zichtbaarheid. De tijdbesparende tips en handige tools maken het uitvoeren van het plan alleen maar makkelijker. Het maakt daarbij niet uit of jij PR inzet omdat jullie een nieuwe stal willen bouwen, vakantiewoningen verhuren of voedsel van eigen erf rechtstreeks aan de consument aanbiedt. PR zorgt voor jouw heldere boodschap zodat het publiek weet waar je voor gaat en waar je voor staat. Dat schept duidelijkheid, creëert vertrouwen en zorgt voor het stap voor stap realiseren van  wat jij voor ogen hebt.

  1. Betekenis geven aan je droombedrijf
  2. Doel en doelgroep die bijdragen aan de realisatie van je droom
  3. Je boodschap vanuit je missie in een verhaal
  4. Communicatiedoelen en mediakanalen
  5. Je mediapitch; breng je boodschap bij je doelgroep
  6. Jouw mediamix; kies je media en je middelen
  7. Jouw PR blauwdruk, trots delen waar je voor staat

Naast een toelichting op begrippen krijg je ook veel tips en voorbeelden uit de praktijk. De werkbladen kun je uitprinten waardoor je een compact handboek krijgt dat je altijd weer erbij kunt pakken en eventueel kunt verfijnen naarmate je verder groeit met je bedrijf.

JOUW INVESTERING
Het inhuren van een PR deskundige kost al snel honderden euro’s. Uurtarieven van 150 à 200 euro zijn echt geen uitzondering! Jouw investering in een goede basis van jullie PR-plan is niet alleen een fractie van het uurtarief van een PR-deskundige, het levert je ook nog eens een flinke dosis kennis op waar je je leven lang op terug kunt vallen. Werken aan een toekomstbestendig bedrijf betekent steeds weer keuzes maken. Het helpt dan enorm als je weet hoe je de kans op jullie succes kunt vergroten. Voor € 40 (excl. BTW ofwel € 48,40 inclusief 21% BTW) krijg jij een krachtig hulpmiddel om zelf jullie PR te verzorgen, effectief mét resultaat.

 
 
 
Ja, ik wil PR inzetten om ons bedrijf te laten groeien maar huur liever geen duur PR-bureau in. Ik leer graag hoe ik zelf de PR kan doen, onze missie wereldkundig te maken en anderen te inspireren met onze visie
 

HOE GAAT HET IN ZIJN WERK?
Na aanmelding ontvang je van mij een Tikkie. Na betaling van de € 48,40 ontvang je van mij de factuur per mail en de DIY PR-cursus van FarmPR waarmee jij in zeven eenvoudige stappen de basis van jouw persoonlijke PR-plan maakt. Staat jouw naam dadelijk hier? Ik kijk er naar uit om jou te mogen helpen!