VAN ERF NAAR MERK (deel 4)

VAN ERF NAAR MERK (deel 4)

STAPPENPLAN VOOR EEN PERSOONLIJK MERK DAT OP JE LIJF IS GESCHREVEN

STAP 1: BESLIS WAAR JIJ VOOR STAAT EN DEEL JE MOTIVATIE

Waar ga je voor en waar sta je voor. Kies je voor gangbaar; leg uit waarom. Kies je voor biologisch; vertel waarom je daarvoor hebt gekozen. Ga je voor circulair; vertel hoe je dat aanpakt. Zet je in op een hele andere tak van sport? Neem je doelgroep mee in je hoe en waarom.

STAP 2: MAAK DUIDELIJK WAAR JE OVER VIJF JAAR WILT STAAN (DROOM GROOT)

Neem je publiek mee in je dromen en goals. Maak ze deelgenoot van je plannen, je uitdagingen, je tegenslagen en je successen. Zo wordt je bereikbaar en herkenbaar. Mensen gaan zich identificeren met je en dat geeft vertrouwen. Om mooie manier is om je dromen en goals in beeld te vangen in een zogeheten “Visionboard”, met allerlei plaatjes, foto’s en quotes die verbeelden wat jij wilt bereiken. Want als je het voor kunt zien, dan kun je het ook waarmaken.

STAP 3: GEEF WOORDEN EN WAARDE  AAN JE MISSIE

Wat wil je delen met een ander. Wat draag je bij aan bijvoorbeeld dierenwelzijn, gezondheid, grondverbetering of biodiversiteit. Waarin ben je van betekenis als het gaat om milieu en maatschappij. Als boerin heb je zo een hele reeks van zaken waar jij en je bedrijf positief aan bijdragen. Dat is waar je elke dag in weer en wind mee bezig bent, dat is je missie en dat is je toegevoegde waarde.

STAP 4: GEEF BEELD AAN JE MISSIE, JOUW WAAROM

De manier waarop je je missie en visie uitdraagt bepaalt in hoge mate ook je uitstraling. Je kunt in foto’s, tekst en verhalen uiting geven aan datgeen waar je elke dag je bed voor uitkomt. denk van te voren eens naar over de vorm waarin je dat giet. Kies je bijvoorbeeld voor een zachte, vrouwelijke benadering of juist voor de harde, zakelijke kant? Wellicht ga je voor groen en duurzaam. Kies je daarbij voor een pragmatische benadering of juist voor sfeer of misschien wel humor of juist emotie. Wat past bij jou en wat gaat je makkelijk af?

STAP 5: MAAK EEN HUISSTIJL

Een huisstijl zorgt voor herkenning en roept vertrouwen op. Je kunt er zelf een maken bijvoorbeeld met behulp van CANVA. Dit is een app die je gratis kunt downloaden. Je kunt er een kleurenpallet mee samenstellen, maar ook lettertypes, sfeerbeelden en zelfs een logo maken. Ook kun je er mbv handige sjablonen berichten voor op social media mee maken. Zorg ervoor dat je steeds op dezelfde herkenbare wijze communiceert, van visitekaartje tot je website en van folder tot je facebookpagina.

STAP 6: INVESTEER IN GOEIE FOTO’S

Als je helder hebt waar je voor staat en wat je op welke wijze wilt communiceren dan kun je dat versterken met goeie, professionele foto’s. Die foto’s vormen de basis van al je uitingen. Daarnaast kun je zelf met je smartphone in de aanslag je eigen bevindingen en dagelijkse ervaringen vastleggen. Zorg daarbij voor een duidelijk beeld en voeg er desnoods nog tekst aan toe.

STAP 7: OMARM DE VIDEO

Foto’s zijn enorm belangrijk maar bewegende beelden van jou en de boerderij zeggen 10x meer. Het hoeft allemaal niet op en top te zijn, als het maar puur, correct en eerlijk is. Je eerste introductie-video kun je gewoon zelf maken. Met iedere smartphone kun je een video maken waarin jij jezelf voorstelt. Instagram en tegenwoordig Facebook ook, maakt het plaatsen van een video erg gemakkelijk voor je. Als je eenmaal de slag te pakken hebt, dan wordt je er niet alleen steeds beter in het wordt ook steeds leuker. Een video werkt zo goed omdat omdat woord, beeld, geluid, visie, mening en ervaring  allemaal bij elkaar komen. Mensen weten direct of ze met je in zee willen. In mijn coaching help ik je met handige tips over hoe je video kunt inzetten ter ondersteuning van je personal brand.

STAP 8: VERTEL JE PERSOONLIJKE VERHAAL

Wat voor jou een tijdlijn is, is voor een ander een inspiratie. Jouw eye-openers, jouw eureka momenten en kantelpunten raken anderen. Jouw persoonlijke verhaal vertelt over de reis die je hebt gemaakt om te komen waar je nu bent en met welke inzichten dat is gepaard. Een persoonlijk verhaal geeft ook richting aan waar je naar toe wilt. De dromen die je nog hebt, wat daarvoor nog nodig is en wat je daar allemaal voor over hebt. Elk verhaal kent een of misschien zelfs meerdere transitiemomenten. Dat zijn gebeurtenissen of voorballen die alles opeens in een ander licht zetten. er is een voor en een na. Dat kan een ontmoeting zijn, een boek dat je las, een film die je zag of een voorval in je leven. Een transitie gaat altijd gepaard met tegenslagen en inzichten, met verdriet en geluk, met een lach en een traan. met woede en blijdschap. Zo is mijn verhaal dat ik in mijn jeugd als weerbarstig kind op zomerkamp ging op de boerderij waar ik nooit meer van weg wilde. Maar -je raad het al- dat toch gebeurd en ik na een intensieve stadse carrière alsnog terug ga naar het platteland. En dat ik na het zien van de indrukwekkende trekkerstoet in Den Haag, ik besloot om mijn kennis en ervaring in te zetten voor de agrarische sector.