ONDERNEMEN NA JE VEERTIGSTE

ONDERNEMEN NA JE VEERTIGSTE

Je bent nooit te oud….

  1. Je bent nooit te oud. Als je jong een bedrijf start, dan ben je flexibeler. Maar als veertiger heb je meer mensenkennis en ken je ook jezelf beter. Die levenservaring is letterlijk goud waard. Als je verlangen groot genoeg is, dan wordt je eigen bedrijf geheid een succes. Met dank aan je verworden inzichten en (zelf)kennis.
  2. Versnipper je aandacht niet maar durf te kiezen voor een hoofdpad. Zet alles in op één doel. Krijg focus en houdt hem vast. Die drive heb je nodig om het voor elkaar te krijgen.
  3. Waar krijg je energie van, waar raak je van in flow. Wat doe je als je de tijd vergeet. Waar ben je dan en met wie? Combineer datgeen wat jij het liefste doet met wat je klanten graag willen. Welk probleem los je op, welke transformatie zet jij in gang. Als je in een behoefte voorziet dan komt de vraag vanzelf. Ga daarbij ook uit van de klant waarvoor jij dat het liefste wilt realiseren. Wie past bij je, welk type klant wil jij aan je verbinden. Voor wie loop je een rondje extra?
  4. Zoek de ‘ believers’ op. Omring je met mensen die in je geloven. Verzamel energizers. Motivators die je inspireren. Vrienden en familie zijn je basale support en kunnen je zelfvertrouwen voeden en dat heb je nodig als je aan iets nieuws begint. Het hoeven niet altijd gelijkgestemden te zijn. Het meest leer je van de criticasters, de klagers. Als je hen weet om te turnen dan groei je, zelf en met je bedrijf. Zoek een coach die bij je past, die je de juiste stappen laat maken en je laat focussen op je gewenste resultaat. Dat levert grote tijdwinst op, tijd die je kunt besteden aan de ontwikkeling en groei van je bedrijf en tijd overhouden voor al het andere wat belangrijk voor je is. Een coach stimuleert je op momenten dat je aan jezelf twijfelt.
  5. Vind je rolmodellen en leer ervan maar die ze vooral niet na. Zoek vrouwen die je inspireren, die succesvol zijn, die een bijzondere mindset hebben. Vrouwen waar je je in herkent maar die jou wel je eigen pad laten kiezen. Zoek deze rolmodellen actief op, lees hun boeken, volg hun workshops en meetings. Ze helpen je om te voelen wat bij je past, maar laat je je er niet door uit het veld slaan. Jij bent jij, met al je unieke kwaliteiten, die moet je fier zichtbaar maken en in dienst stellen van de maatschappij. Profileer je als specialist, als de expert op jouw vakgebied. Daarmee creeer jij je eigen toegevoegde waarde waarmee je van betekenis bent. Dat maakt dat je werk niet als zodanig ervaart en je er tot ver na de zestigste in kan blijven door ontwikkelen.
  6. Koester je netwerk. Als beginnende ondernemer moet je veel regelen en het scheelt als je dat kunt organiseren met en door mensen die je (in)direct kent. Je netwerk zal ook je eerste opdrachten opleveren, ze weten immers wat je kunt en wie je bent. Er is al een gunaspect.
  7. Tot slot de allerbeste tip; BEGIN! Begin met een blanco vel papier dat je vult met woorden, ideeën, schetsen, tekeningen, wat er maar in je op komt. Zo maak je het hoofd leeg waardoor er weer ruimte komt. En je gaat zien dat wat belangrijk voor je is en wat bij je past, ook steeds weer bij je terugkomt. In een gedachte, in een droom, op papier of simpelweg op straat.