Baanbrekend en life-chanching

Baanbrekend en life-chanching

“Ik heb een baanbrekend productidee” of “Ik ben bezig met een life-changing concept”. Op (netwerk)feestjes horen we dat, meestal omgeven met een boel geheimzinnigheid. Mensen vinden het leuk om met ideeën bezig te zijn, het zijn immers persoonlijke hersenspinsels waar je (nog) geen verantwoording voor hoeft te nemen. Dat maakt een idee vluchtig. Maar hoe wordt een idee of conceptgedachte echt wat waard?

Een idee krijgt waarde als het creatief wordt versterkt binnen een doelcontext. Die waarde wordt gemaximaliseerd in het businessconcept. Hierin worden kennis en drijfveren, missie en visie, specifieke doelgroepen, verbeteringen en oplossingen, toegevoegde meerwaarde en onderscheidende proposities geformuleerd. Het businessconcept vormt de basis voor het zichtbaar worden met een concreet product of dienst. Dan komt de verpakking, presentatie en branding aan de orde; de naam, het logo, de content, het socialmedia plan, medialancering en PR-offensief. Dan heeft het idee waarde en kan het zijn baanbrekende werk doen en levens veranderen, inclusief het leven van de idee-eigenaar!